Pagini

vineri, 11 aprilie 2014

Alopecia seboreica sau androgeno-genetica

De data aceasta o sa scriu pentru noi femeile, despre un subiect nu demult foarte dureros pentru mine si probabil o problema pentru multe din noi. Cat de frustrant este sa umplem cada cu par? Sau sa avem hainele pline de fire de par? Sa incercam sa astupam "banutul" unde parul e mai rar, sau aproape inexistent si sa lasam par in urma noastra prin toata casa, ca Hansel si Gretel. Sau poate deschidem albumul cu poze si constatam cu amaraciune ca in liceu aveam de cel putin 3 ori mai mult par. E o afectiune cu impact foarte mare asupra psihicului (mai mare decat asupra fizicului din punctul meu de vedere), induce foarte mult stres si lipsa de inredere in sine.
 
1. Ce este alopecia seboreica ?
Alopecia seboreica sau androgeno-genetica, cum mai este numita, reprezinta caderea parului ca o consecinta a excesului de androgeni (hormoni masculini). Este cea mai frecventa dintre alopecii. Ea incepe la nivelul tamplelor si cununei, unde parul este mai subtire si este inlocuit in mod progresiv de catre puf. Acest tip de alopecie este mai frecventa in randul barbatilor insa exista si in randul femeilor. In cazul acestora din urma, evolutia nu este la fel de agresiva ca la barbati, neducand la chelie ci la o rarire excesiva a parului si acei mici "banuti" cu aspect neplacut.
 
2. Cum o recunoastem?
  • parul are tendinta de a se ingrasa foarte repede la o zi, maxim doua
    dupa ce a fost spalat,
  • cadere in exces (peste 100 de fire de par pe zi),
  • caderea parului debuteaza in jurul varstei de 18-22 ani,
  • rarirea in mod vizibil (evidenta) a parului in unele zone si aparitia pufului in zona tamplelor.
3. Cauzele aparitiei.
Sunt genetice, hormonale. Excesul de sebum se depoziteaza la radacina firului de par, ducand astfel la "sufocarea" acesteia.
 
4. Diagnostic
Se stabileste de catre medicul dermatolog.
 
5. Tratament
Nu exista un tratament 100% eficient pentru alopecia seboreica insa ii putem incetini sau stopa evolutia astfel:
  • folosim sampoane revitalizante fara balsam, sampoane ce stimuleaza circulatia sangelui, cum sunt cele pe baza de: urzica, aloe, cafea etc.
  • nu folosim balsam sau masti pentru hidratare, niciun produs ce favorizeaza ingrasarea scalpului (nici macar leacuri naturiste pe baza de ulei de ricin sau petrol dublu rafinat),
  • consumam cat mai multe alimente bogate in zinc (spre exemplu nucile, fisticul), nu este indicat sa luam suplimente alimentare de zinc daca nu avem un deficit de zinc care sa reiasa din analize (valabil si pentru alte vitamine),
  • hrana sanatoasa, cat mai multe fructe si legume crude,
  • nu lasam parul sa se ingrase, il spalam ori de cate ori este nevoie.
 
6. Uraaaa, am scapat!
Eram in clasa a XI-a cand a inceput sa imi cada parul, iar in primul an de facultate m-am surprins in oglinda incercand sa acopar zonele in care il aveam mai rar. Atunci am realizat ca am o problema. Am pus mana pe un album foto si am avut un soc vazand difrenta de volum.
 
Dermatologul mi-a pus diagnosticul si mi-a spus ca nu prea am ce sa fac. Mi-a recomandat totusi samponul Alpecin C1, pe baza de cafea si sulimente alimentare bogate in minerale si zinc.
 
Din acel moment a inceput agonia. Niciun produs nu functiona, nimic nu ma ajuta, parul cadea in acelasi ritm alarmant, in timp ce disperarea mea crestea. Incercasem asa:
  • mi-am spalat parul cu ceai de ceapa,
  • masti pe baza de ulei de ricin,
  • pana si petrol dublu rafinatmi-am pus pe cap,
  • Alpecin,
  • Nizoral,
  • Durcray,
  • masti, tratamente cosmetice si o multime de sampoane profesionale,
  • Revalid si alte suplimente alimentare,
  • am renuntat la vopseaua de par,
  • m-am tuns scurt.
Toate eforturile mele erau in zadar, cu cat incercam mai multe produse, cu atat eram mai stresata. 
 
Dupa ce l-am nascut pe Vladut mi-a trecut obsesia caderii parului, ma resemnasem si nu mi se mai parea asa important, aveam alte prioritati, renuntasem sa mai caut o solutie si implicit la ideea ca o voi gasi vreodata.
 
Acum 4 luni, am comandat intamplator, de la o cunostinta o crema de la Herbalife si un sampon pe baza de aloe tot de la ei. Auzisem de produsele lor de nutritie: shake-uri minune, suplimente alimentare si sucuri concentrate (nu le-am folosit niciodata, imi sunau prea miraculoase si nici nu le voi folosi, pentru ca prefer fructele si legumele unui pumn de pastile).
 
In fine, nu stiu ce m-a determinat sa cumpar samponul ala, insa am facut-o. Parul nu mi se mai ingrasa (pot sa il spal o data pe saptamana, insa eu o fac de 2 ori) si nu imi mai cade deloc! Il folosesc de vreo 4 luni, iar efectele s-au vazut imediat (cam de la a 5-a utilizare).
 
Crema nu mi s-a parut cine stie ce.
 
Nici acum nu imi vine sa cred ca dupa atatia ani (mai exact 8), am scapat de problema asta absolut intamplator.
 
Ma gandesc deja sa ma vopsesc din nou :)
 
 

Un comentariu:

  1. Serios! Exact asa am patit si eu... Da inca nu am gasit Solutia, desi au trecut 7 ani de la debut. Imi spui te rog cum se numeste samponul? Dupa cat timp nu ti-a mai cazut parul? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere